VÕRUMAA TEATAJA, laupäev, 17. august 2013, autor: Mihkel Vanari

Tartu Autospiriti esindusest uut KIA Carensit proovimiseks võttes tabasin end sellelt, et kuigi olen ise omanud ja sõitnud mitmete KIAdega, ei mäleta ma, milline nägi välja eelmise põlvkonna Carens. Kõikvõimsa Google’i abiga selgitasin hiljem välja, et tegu oli sõidukiga, millesse istuja jättis oma ego ja isikupära kõnniteele kohta, kust algas sõit. Kümmekond aastat Eestis müüdud Carens, mis ladina keeles tähendab „puuduvat”, ei mahtunud seni pildile. KIA pisimahtuniversaali kolmas põlvkond näeb välja noobel ja väikese MPV sisu kisub pigem premiumklassi.

Märkamisi rooli taga

Klassile vääriliselt on uus Carens tehtud eelkõige praktilisust ja ruumi universaalset kasutust silmas pidades. Kuigi juhitavust ei peeta mahtuniversaalide juures esmaseks vooruseks, on siin Carensil kõik peaaegu korras. Esiteks on sõiduk üllatavalt vaikne ja ka kiirenduses ta konkurentidele vaevalt et alla jääb. Kiirusehoidja, kurvituled, võtmeta sisenemine ja automaatkäigukast tegid tippvarustuses proovisõiduauto igati nauditavaks liikumisvahendiks. Oli ka kaks küsitavust: pikisuunaline kõikumine ja sportlikult profiiliga 225/45 R17 rehvid. Vedrustus tundub vaatamata läbilöökide puudumisele jäik ja kursipüsivus võiks olla parem. Igasuguseid nuppe on esmapilgul ehmatavalt palju, kuigi tegelikkuses saab enamik asjadest (peale kliima seadmise) ära ajada roolilt. Pisut närvi ajas ka erinevate plastide sigrimigri ja nendest õhkuv „uue auto” aroom. Samas on uues Carensis peale pilkupüüdva disaini ja KIA teistel mudelitel äraproovitud töökindla tehnika ka läbimurdeline uudis – ühes tükis tagadiivan on asendatud kolme täisväärtusliku omaette kokkuklapitava ja edasi-tagasi nihutatava istmega, mis muudab salongi oma klassi vääriliseks. Pagasiruumi 1650 (kokkuklapitud 2 tagumist istmerida) / 492 (kokkulapitud kolmanda rea istmetega) l. Siseruumi disainerite ja inseneride kiituseks olgu öeldud, et maksimaalne kaubaruum sai esimesel katsel tekitatud vähem kui minutiga ja selle põrand oli sile – heida või magama! Lisaks suurele hulgale topsihoidjatele ja panipaikadele on tunnelisse esiistmete vahele tekitatud jahutusega lisakindalaegas.

Valikud

Kolm mootorit: 133 hj 1,6-liitrine ja 166 hj 2-liitrilised bensiinipõletajad ning kahes häälestuses (114 ja 134 hj) 1,7-ne diisel, 6-käiguline manuaal- või 6-käigulineadekvaatselt toimiv automaatkäigukast ning 2 varustusastet (EX ja EX Comfort Pack) – valik pole just suur, kuid samas jääb allakirjutanule kahtlus, et laias maailmas pakutakse Carensit ka tagasihoidlikuma hinna ja mugavusvarustusega. Eesti valikuga üritab kontsern lihtsalt turgu murda ja brändi mainet tõsta. Ometi on kaks varustusastet, neljas võimsuses mootorid, käsi- ja automaatkäigukast ning kuni 7 istet ühe pereauto jaoks piisav valik. Carensi klassis loevad mugavus, universaalselt seatav salong ja funktsionaalsus. Oma tahtmise järgi saab muuta roolivõimendi tõhusust. Olemas on ökoreþiim, vihmasensor, kurvituled ja tagurduskaamera.



Kas sakslase joonistatud naeratus toob edu?

Kuni 7kohalise mahtuniversaali Carensi kohta ei saa kuidagi öelda, et ta hakkab Euroopa juhtivate tootjate konkurentidele järele jõudma. Pigem tekkib ridamisi küsimusi, miks pole konkurentidel juba baasvarustuses seda või teist mugavuslisa ja miks ei paku nemad 7aastast garantiid. Eesti maaletooja on reklaamitreialitelt võtnud võimaluse lollitada ostjat hinnaga alates – Carensil on vaid kaks varustusastet ja need on külluslikud. Hinnad algavad 20 990 eurost ja lõppevad 26 000 euro juures. Diiselmootori eest tuleb maksta tuhatkond eurot rohkem.
Aeg näitab, kas Carensi uus naeratus, tubli varustus, hind ja veenev garantiiaeg aitavad tal näidata tagatulesid sellistele klassi priimustele, nagu on näiteks Volkswagen Sharan, Opel Zafira Tourer ning, Citröen 4 Picasso, Ford S-Max, Peugeot 5008 ja Renault Espace. Hinna poolest kuulub Carens pigem ühte klassi Ford S-Maxi ja Toyota Versoga, kuigi varustuselt ja garantiilt näib neist ahvatlevam. Ei saa välistada, et see sõiduk saab väga ostetavaks.

Erinevalt kahest eelneva põlvkonna Carensist peaks kolmas põlvkond olema üsna meeldejääv. Ilmselt viimasena kogu kontserni sõidukireas sai Carens ühtse iluvõre. Ja Korea vanim autofirma (asutatud aastal 1944) KIA sai sel aastal esimese mittekorealasest presidendi. Peter Shreyeri, kes on kujustanud Audi TT ja VW New Beetle’i, on KIA-le andnud oma näo ja on nüüd ka firma president.

Kõrge istumine, avarus ja kogu juhtimise koondumine käe-jala juurde on see, mida saab öelda Carensi sisu kokkuvõtteks. Muudetava jäikusega roolivõimendi, roolisoojendus, püsikiirusehoidja, vihmasensor, tagurduskaamera ja kõik muud juhiabid on saadaval juba esimesest varustusastmest.


SPETSIALISTI KOMMENTAAR
Cillini omanik ja pikka aega Tartus uusi Hyundaisid müünud Raiki Reinsoo

Ise kasutan KIA-d juba neli viimast aastat. Selle firma autod on läbinud välimuselt ja varustuses muljeltavaldava tõusu. Mis puutub uude Carensisse, siis minu kasutuses olnud 7 kohaline standardvarustusega 2,0 bensiinimootori ja automaatkastiga Kia Carensiga jäin täiesti rahule. Sobib ideaalselt pereautoks. Sõiduki varustusse kuulub näiteks nahkkattega soojendusega rool, parkimisandurid auto ees ja taga, istmesoojendused tagaistmetel koos mahuka pakiruumiga jpm. Lisaks 7 aastane garantii, mis hoiab auto müümisel turuhinda. Soovitan prooviks.


KIA Carens 2,0 6 AT EX Comfort Pack (5 kohta)

Universaal
Kohti 5 (7)
Uksi 5
Mootor R4
Töömaht 1999 cm³
Võimsus 122 kW (166 hj) 6500 p/min
Pöördemoment 215 Nm 4700p/min
Käigukast 6-käiguline automaat
Esivedu
Pikkus/laius/kõrgus 4525/1805/1605 (4440/1790/1620) mm Versol
Telgede vahe 2750 mm
Kliirens 151 mm
Pöörderaadius 5,5 m
Vedrustus ees/taga poolraam + McPherson/väändetala
Pidurid ees/taga ventileeritav ketas/ketas
Tühimass/täismass/kandejõud 1604/2200/596 kg
Pagasiruum 492/1650 l
Rehvid 225/45 R17
Lubatud haagis kuni/piduritega 750/1500 kg Versost hulga rohkem
Tippkiirus 200 km/h
Aeg 0–100 km/h 10,8 s
Keskmine kütusekulu 7,9l/100 km
Kütusepaak 58 l
Hooldevälp 30 000 km või 24 kuud
Garantii 7 aastat
Baashind 24 290 €